כלים מעשיים להורים מתמודדים עם נוער על רצף הסיכון,
א – אמירה
יש לילד שלכם יכולות? שתפו אותו בכך. ציינו תחום קונקרטי בו הילד מחזיק ביכולות מיוחדות והתשמשו בדוגמאות מן היומיום בכדי לספר לו עד כמה תחום זה מיוחד אצלו.
ב – בניין
עשר שניות של מחשבה יוכלו להצמיח לכם מחמאה עניינית, ממוקדת ומדוייקת שתוכל לשנות את עתידו של הילד. הקפידו להעניק לנערכם מחמאה אחת בכל יום לכל הפחות והשקיעו עשר שניות בשביל לחשוב עליה ולדייק אותה.
ג – גדילה
כל מה שילד זקוק כדי לגדול טוב הוא מבוגר אחד שיאמין בו. היו אתם המבוגר הזה.
ד' – דימיון
כאשר הנער מצליח לדמיין את עתידו עד למצב של ראיית תמונה ממשית הוא מקבל כוח לצעוד אליו.
ה – הבנה
כאשר ניגשים לדבר עם נער מתמודד יש להגיע ממקום של הבנה, ממקום שחווה התמודדות, יודע כמה קשה לעמוד מולה ומבין שהיצר הרע משלם במזומן בעוד התורה מבטיחה את השכר לעתיד לבוא. רק ממקום כזה יכולה להיווצר אינטרקציה.
ו – וויסות
כאשר ניגשים לבחור ישיבה, חשוב לחשוב על המקום שיפריח אותו ולא על המקום שיצטייר טוב, ולווסת אותו לשם.
ז – זווית
זווית לא מדוברת המביאה נערים להתמודדות היא הצורך שלהם להיות 'לא בסדר' כדי להביא את המשפחה למקום 'בסדר'. לפעמים, עבודה עצמית של ההורים על שיפור מערכת היחסים ביניהם, יכולה לשחרר את הנער מן המקום אליו הגיע ולאפשר לו לעלות על דרך המלך.
ח – חוק נוער
לפעמים, במקום בו לא עוזרת הכלה עוזר גבול ברור. שילוב של הבנה עם תכתיבים חיצוניים שאינם מאפשרים גמישות יכול לחולל פלאים.
ט' – מקום טוב
אם נזכור שבכל אחד מאיתנו יש 'ארבעה בנים', וכל אחד חווה במהלך חייו גם תקופה של 'רשע', יהיה לנו את הכוח להאמין בנער שלנו וביכולתו להגיע למקום טוב.
י – יד על הדופק
בתוך היכלי הישיבה והסמינרים נמצאים נערים ונערות רבים המתמודדים בשקט ובסתר. חשוב להיות עם יד על הדופק ולזהות אותם לפני שהם מגיעים לרחוב. מניעה יעילה יותר מכל תרופה.
כ' – כל אחד!
כל אחד יכול לתת לנערים מתמודדים רגע של לב. רגע בו הוא לא רואה בהם נערי ברזלים מטרידים אלא ילדים של בורא עולם המחפשים את דרכם, ברגע הזה הוא יכול להציע להם גם משהו לאכול. להזיק זה לא יזיק…
ל' – שלושת הל'מדים
שלושה ל'מדים יעילים בעמידה מול נער מתבגר: לדבר עם הנער, לצאת איתו ולעקוב בשקט אחר פעילותיו.
מ – מסגרות
יש דברים שאפשר לראות רק בישיבה, יש דברים שאפשר לראות רק בקהילה או בבית, שיתוף פעולה בין הבית לבין מוסד החינוך של הנער יכול להביא לאיתור מוקדם של התמודדות ומניעתה.
נ – נפילה
המעבר מתלמוד התורה אל הישיבה טומן בתוכו נפילת מעמד – מהמקום הגבוה של הגדולים בתלמוד תורה עוברים הנערים למקום הנמוך של הקטנים בישיבה. הנפילה לא פשוטה לבחורים ויש לוות אותם בתמיכה והבנה מן הבית וצוות הישיבה.
ס – סדר יום
המעבר מתלמוד התורה אל הישיבה דורש מהנער שינוי מוחלט של סדר היום שלו וזמני שינויים הם זמנים מועדים לפורענות. שימו עין ולב.
ע' – ערנות
חולמנות, ירידה לימודית, התנהגות בעלת מאפייני דיכאון, שינוי לבוש, איחורים וחיסורים, שינויים במשקל, חברות בלתי מזוהות במייל ובוואצאפ, שימוש מוגבר במחשב ודיסקי און-קי שתכולתם אינה מזוהה, אילו מעט מסימני ההתמודדות אצל נערות. קל לפספס אותם, דרושה ערנות מוגברת.
פ' – פתח
הפתח לשיתוף פעולה עם נוער מתמודד (ובעצם עם כל נער ונערה שהם) נשען על שקיפות, אמת, כנות וכבוד אמיתי לנער. לא משנה מהו המקום הרוחני של הנער, עלינו לכבד אותו על עצם היותו בן מלך.
צ' – צמיחה רגשית
כדי להצמיח את הנער עלינו לבנות אותו מבחינה רגשית, לשם כך חשוב לעבוד על חיבור לחוויית הצלחה, חיבור ליכולות, חיבור לאמונה בעתיד טוב יותר (דמיון מודרך הוא כלי נהדרך לכך) וחיבור לרגש דרך שיחות בונות.
ק' – קשר
שמירה על קשר בין הנער, החונך, ההורה והמטפל הרגשי או מחלקת הרווחה מהווה מפתח לעבודה יעליה ומתואמת.
ר' – רשמי
לפעמים דווקא האנשים הלא רשמיים, אילו שאינם מזוהים עם אף מוסד או גוף טיפולי, יכולים לחולל את המהפכות הגדולות ביותר.
ש' – שטח
עשר שיחות טיפוליות לא יכולות להביא נער אל המקום אליו ניתן להגיע ברגע בסביבה הבטוחה שלו עם הכלים שלו ומתוך כבוד לרצונות שלו. אין ספק, השטח הוא אחד הכלים העוצמתיים ביותר שאפשר לתת בידי מטפל.
ת' – תהיה תרנגול!
כאשר מכבדים את הבריחה של הנער, מוכנים 'להיות תרנגול' יחד איתו, אפשר לבנות גשר לליבו. וכשיש גשר, יש הכל. במקום להילחם, היו איתם.